Taş Hastalığından Nasıl Korunuruz ?

Her taş hastasında taşın cinsi ne olursa olsun tıbbi önlemler alınmalıdır. Çünkü 10-20 yıllık takiplerde taş görülme ve nüks etmesi %25-75 arasında olmaktadır. Sıvı alımı diyet ve yaşam tarzı ile ilgili öneriler olmak üzere 3 ana başlıkta toplanabilir.
1. Sıvı Alımı
Yeterince günlük 3 lt sıvı alımı taş oluşumunu %60-85 oranında azaltmaktadır. Sıvı alımı güne yayılmalı özellikle yemekten sonra 3 saat içerisinde , yorucu fiziksel aktivite sırasında yatmadan hemen önce olmalıdır. Ayrıca sıcak havalarda ve sıcak ortamda çalışanlarda daha dikkatli olunmalıdır.
2. Diyet
Diyette önemli olan dengeli beslenme olup her besin grubundan yeterince almaktır. Herhangi bir besin grubunda aşırıya kaçılmamalı ancak liften zengin meyve ve sebze tüketimi posalı olmalarından dolayı önerilmelidir.
Protein ağırlıklı beslenenlerde böbrek taş oluşumu 4 kat artmaktadır. Taş hastaları hayvansal protein tüketiminde dikkatli olmalı günde 225 gr et tüketimini geçmemelidir.
Diyette kalsiyum kısıtlamasının gereksizdir sadece kalsiyum ile taş oluşumu arasında kuvvetli ilşki kurulan hastalarda kalsiyum kısıtlaması uygulanmalıdır.
Diyette tuz alımının kısıtlanması da taş oluşumunu azaltır.
Kalsiyum okzalat taşı olan hastalarda diyetle okzalat ve C vitaminin alımınının kısıtlanması faydalı olmaktadır.
3. Yaşam Tarzı
Obezite şişmanlık taş riskini arttırmaktadır. Hipertansiyon, kalp hastalığı, diyabet kanda yağ yüksekliği taş oluşumunu arttırdığı için mutlaka tedavi edilmelidir. Obezite olanlar zayıflatılmalıdır. Stressden uzak durmalı, düzenli egzersiz ve yürüyüşler yapılmalı, yeterli sıvı alımına mutlaka dikkat edilmelidir