HİDROSELEKTOMİ AMELİYATI

Hidrosel, testisleri çevreleyen ince zarlar içinde sıvı toplandığında testis torbasında (skrotumda) oluşan bir şişlik türüdür.
Bu ameliyat testisin etrafındaki zarlar arasında vücut sıvısının birikmesine bağlı olarak testis boyutlarında artma, boyut artışına bağlı olarak ağrı veya kozmetik rahatsızlık hissi yarattığından skrotum üzerinden 5-10 cm’lik bir kesi yapılarak sıvının biriktiği boşluk açılıp biriken sıvı boşaltılır. Sıvıyı üreten zarlar kesilerek, ters çevrilir ve karşılıklı olarak dikilir. Yara yerinden veya başka küçük bir kesiden çıkan ve skrotum içinde birikebilecek sıvıları önlemek amacıyla 1-2 gün süreyle bir dren konabilir.

BİR AMELİYATIN GENEL RİSKLERİ :

• Akciğerlerin küçük bölgeleri kapanabilir, bu da akciğer enfeksiyonu riskini artırabilir. Antibiyotik tedavisi ve fizyoterapi gerekebilir.
  • Bacaklardaki pıhtılaşmalar (derin ven trombozu) ağrı ve şişmeye neden olabilir. Nadiren bu pıhtıları bir kısmı yerinden kopup akciğere gider ve ölümcül olabilir.
  • Kalbin yükünün artması nedeniyle kalp krizi gelişebilir.

BU AMELİYATIN RİSKLERİ :

1. Operasyondan sonra testislerde enfeksiyon (orşit) gelişebilir ve antibiyotik tedavisi gerekebilir.
  2. Testiküler arter yaralanabilir ya da ligasyonu testiküler atrofi ve/veya spermatogenezin bozulmasına neden olabilir.
  3. Cerrahiden sonra hidrosel tekrarlayabilir.
  4. Cerrahi sonrası erken dönemde belirgin ödem gelişebilir ve skrotum boyutlar ameliyat öncesine göre belirgin artabili. Bu durum geçici olup 1-3 ay içinde kendiliğinden düzelecektir.
  5. İnsizyon yerinde enfeksiyon gelişebilir. Antibiyotik tedavisi gerekebilir. İyileşmez ise sütürlerin alınması ve açık yara pansumanı yapılması gerekebilir.
  6. Operasyon sonrasında idrar drenajı için geçici nelaton sonda takılması gerekebilir. Sonda takılırken üretrada yaralanma ve darlık oluşabilir. Kalıcı sonda takılması gerekebilir.
  7. Hastada fıtıkta varsa peritoneal yaralanma meydana gelebilir ve ek cerrahi girişimler gerekebilir. Aynı seansta fıtığın onarılması gerekebilir.
  8. Hidrosel onarımı sırasında vas deferens adı verilen ve spermleri taşıyan kanal çok nadiren zarar görebilir.
  9. Hidrosel onarımı sırasında çok nadiren testisler hasar görebilir ve onarımı gerekebilir.
  10. Şişman insanlarda yara enfeksiyonu, akciğer enfeksiyonu, kalp ve akciğer komplikasyonları ve tromboz riski artmıştır.
  11. Sigara içenlerde yara enfeksiyonu ve akciğer enfeksiyonu, tromboz , kalp ve akciğer komplikasyonlarının ortaya çıkma riski artmıştır.
  12. Bazı kişilerde yara yeri iyileşmesi anormal olabilir ve yara yeri kalınlaşabilir. Kırmızı ve ağrılı olabilir.
  13. Bazı kişilerde operasyon sonrası kanama gelişebilir ve ek girişime ihtiyaç duyulabilir.
Hastalığınız hakkında bilmeniz gerekenler :
Testisin etrafındaki zarlar arasında doğuştan veya sonradan (travma, enfeksiyon, varikosel veya fıtık ameliyatı sonrası) sıvı birikmesi durumudur.
Girişimin yapılmaması durumunda neler olabilir ? :
Testislerde ağrı, zaman icinde sıvının içinde enfeksiyon gelişmesine bağlı olarak testis iltihabı (orşit) ve sıvının hidrostatik basıncına bağlı testiste küçülme ve sperm parametrelerinde bozulma gelişebilir.
Nasıl bir tedavi/girişim uygulanacak :
Genel, spinal veya lokal anestezi altında skrotumdan yapılan 5-10 cm’lik bir insizyon ile cilt, ciltaltı ve faysalar kesilerek sıvının biriktiği alana ulaşılır. Sıvı boşaltılıp, sıvının biriktiği zarlar kesilir ve ters çevrilip karşılıklı olarak dikilir. Yara yerinden veya başka küçük bir kesiden çıkan ve skrotum içinde birikebilecek sıvıları önlemek amacıyla 1-2 gün süreyle bir dren konabilir.
Alternatif olarak skleroterapi denilen skrotum içindeki sıvının boşaltılıp sklerozan maddeler enjekte edilebilir. Bu yöntemin başarı şansı açık cerrahiye göre düşük olup tekrarlama olasılığı yüksektir. Ayrıca sklerozan maddelerin testislere hasar verme olasılığı mevcuttur.
Ortaya çıkabilecek yan etkiler :
  • Sık görülebilen yan etkiler: Ağrı
  • Nadir görülebilen yan etkiler: Skrotum içinde kan birikmesi (hematom), Testislerde şişme, yara yerinde enfeksiyon gelişimi
  • Çok nadir görülebilen yan etkiler: Epididim veya vaz deferens yaralanmasına bağlı kısırlık, kana enfeksiyon karışması (bakteriyemi ve/veya sepsis)
Bu ameliyat için başarı hidroselektominin komplikasyonsuz yapılarak nüks gelişmeksizin hastanın yaşamını devam ettirmesidir. Ameliyatın başarı şansı % 90 civarındadır.
Hastanın cinsel fonksiyonları bu ameliyattan etkilenmemektedir.
Girişimden önce hastanın dikkat etmesi gereken hususlar :
Ameliyat olacağınız geceden itibaren hiçbir şey yememeli ve içmemelisiniz. Aspirin, coraspin ve türevleri gibi kan sulandırıcı ilaçları 1 hafta önceden kesmelisiniz.
Girişimden sonra hastanın dikkat etmesi gereken hususlar :
2 aylık bir sürede ağır egzerzis ve yük taşımaktan kaçınmalısınız. Hekiminizin size önerdiği tedavi, diyet ve kontrol önerilerine uymalısınız.