GENİTAL SİĞİLLER

Genital siğil etkeni insan papilloma adı verilen bir virüstür. Bu virüs bulaştığında genital bölgede siğil şeklinde hastalığa yol açar. Dünyada cinsel yolla yılda 6 milyon kişiyi etkileyen en sık bulaşan hastalık etkenidir. Genelde ilişkiden 2 hafta ile 8 ay sonrasında ortaya çıkar. Genital siğillerde Etken %90 HPV tip 6 ve 11’dir. Hastalarda yıllar sonra kanser oluşturma riski vardır.
Hastalarda yerleşim alanları genital bölge ve çevre deri, anal bölge bazen idrar yolları içi olabilir (şekil 1).

Şekil 1 : Genelde genital organ çevresinde siğil şeklinde ciltten kabarık lezyonlar

Virüs en çok cinsel temasla, nadiren de doğum esnasında anneden bebeğe, nesnelerden ve havadan solumakla geçer. Çoğu cinsel aktif erişkin şikayeti olmadığından hastalığı geçirse de habersiz kalacaktır. Kadınlar yaşamı boyunca %70-80 oranında enfekte olacaktır. Genital siğiller son derecede bulaşıcıdır, ilişki sonrası bulaşma riski %64’dür. Genital siğil tedavi edildikten sonra bile siğil görünmese de başkalarına bulaştırabilir. Kadından erkeğe bulaşma riski daha yüksektir. Ağız yolundan da alınabilir ve boğaz kanserine yol açabilir. Kişinin bağışıklık sistemi iyi ise herhangi bir sağlık sorununa neden olmadan %70’i 1-2 yıl içinde kendiliğinden temizlenir. Sigara içilmesi bağışıklık sistemini baskıladığından temizlenme daha zor olmaktadır. Genital siğiller her ne kadar iyi huylu olsa da psikososyal sıkıntı yaratır, ağrı, kaşıntı ve genital traşta kanamaya yol açabilir. Zaman içerisinde kadınlarda rahim ağzı kanserine yol açabilir.
Tanı klinik görünüm ile konur. Tanıda HPV testleri sadece kanser taraması yapılan 30 yaş üzeri kadınlar için önerilir. HPV’nin kültürü ve güvenilir kan testleri yoktur.
Tedavide amaç siğillerin çıkarılması ve şikayetlerin giderilmesidir. Genital siğiller tedavi edilmezse aynı kalabilir, bazen gerileyebilir, kaybolabilir bazen de sayısı artar ve büyüyebilir. Genellikle tedaviden sonra ilk 3 ay içinde tekrarlayabilir.
İmikimod merhem 16 haftayı geçmeyecek şekilde birer gün arayla haftada 3 kez ve günde 1 kez yatmadan önce deriye uygulanır. Gece bölgede 6-10 saat kaldıktan sonra sabun ve ılık su ile yıkanmalıdır.
Kriyoterapi yönteminde 3 ila 8 seansda sıvı azot ile dokular dondurulur.
Asit içeren solüsyonlar ucu pamuklu çubukla sadece siğile küçük miktarda uygulanır, yakarak yara yapar kabuk tutarak düşer. Büyük siğillere önerilmez.
Makas , bistüri, lazer elektrocerrahi yöntemle temizlenebilir (Şekil 2).

Şekil 2 : Genital siğilllerin koterle veya lazerle yakılması

Cerrahi çıkarılmanın avantajı büyük siğillerin ve geniş yüzeylerin bir kere de temizlenebilmesidir. Böylece etki hızlı olup hemen temizlenmekte, virüs yükü hızlıca azaltılmaktadır. Karbondioksit (CO2) lazer ve cerrahi özellikle diğer tedavilere cevap vermeyen, geniş siğillerin tedavisinde yararlı olur. Sonrasında nüks görülebileceğinden imikimod merhem ile tedaviye devam edilir. Çok yaygın ve dirençli hastalarda sistemik alfa interferon tedavisi verilebilir.
Penisin ucunda siğil varsa tanısal amaçlı bir aletle içeri girilip idrar yollarına ve mesaneye de bakılmalı siğil varsa yakılmalıdır.
Erkeklerde açıklanamayan kısırlığın nedenleri arasında HPV enfeksiyonu %10-35 arasında bulunmuştur.
HPV hastalığında korunma çok önemlidir. Aşılama ile kadınlarda rahim ağzı kanserlerine karşı %81 koruma sağlamaktadır. Bu yüzden 11-12 yaş kız ve erkek çocuklara cinsel aktif hayata geçmeden aşı önerilmektedir. Dört değerlikli aşılar genital siğillere karşı %90 koruma sağlar. 26 yaşına kadar aşılama yapılmalıdır. 26 yaş üzerinde ruhsatlı değildir ve tavsiye edilmemektedir. Bu aşılar en etkin faydayı ilk cinsel aktivite başlamadan önce uygulandığında gösterir. Aşı kas içine 1, 2. ay ve 6. ay olmak üzere 3 doz halinde uygulanır. 15 yaşından önce 2 doz da yeterlidir.
Sünnet cinsel yolla bulaşan hastalıklara karşı koruyucudur. Hastalığı önlemenin en güvenilir yolu oral, vaginal, anal seksden kaçınmak ya da uzun süreli hastalık geçirmemiş bir partnerle uzun süreli ilişki kurup sık partner değiştirmemektir. Prezervatif kullanma diğer cinsel yolla bulaşan hastalıklara karşı koruma sağlamasına karşılık ciltten bulaşan genital herpes ve siğile karşı daha az koruma sağlamaktadır. Buna rağmen devamlı ve doğru kondom kullanımı kadınlarda HPV bulaşma riskini %70 azaltmaktadır.
Genital epilasyon, ağda ve traş cinsel yolla bulaşan hastalık riskini arttırmaktadır. Bu işlemler uygulandığında en az 1 gün beklenilmelidir. Siğil varken kıl temizliği yapılmamalıdır.
Siğil tanısı alan hastanın partneri de sorgulanmalı ve muayene edilmelidir.